Owoce jesieni – zapomniane skarby kuchni staropolskiej


Jesień obdarzyła nas piękną i słoneczną pogodą, ale czas płynie nieuchronnie – niedługo pojawiają się pierwsze nocne przymrozki. To sygnał, że czas wybrać się do naszej Szkółki po ostatnie jesienne krzewy, gdyż ich owoce są pełne cennych witamin i minerałów.

Pigwa

Pigwa (Cydonia Oblonga) – Pigwa o żółtych owocach, przypominających kształtem gruszkę – nie przyswaja zanieczyszczeń cywilizacyjnych. Jej cierpki miąższ jest cennym źródłem żelaza, fosforu, miedzi, magnezu i wapnia. Zawiera także dużo witaminy B1, B2, C, PP i prowitaminę A. Owoc pigwy zawiera cenne kwasy owocowe i jest najbogatszy w pektyny. Dzięki temu świetnie nadaje się jako dodatek do konfitur i galaretek jako naturalny środek żelujący. Przetwory z pigwy wzmagają apetyt i poprawiają trawienie, a pektyny w nich zawarte wiążą metale ciężkie takie jak ołów i kobalt, przyczyniając się do ich usuwania z organizmu. Przypisuje się im także działanie przeciwbiegunkowe, a galaretki z pigwy są cennym źródłem żelaza dla karmiącej mamy i małego smyka. Owoce bardzo dobrze przechowują się w domowej spiżarni – stąd zawsze można sięgnąć po plasterek pigwy, aby wzbogacić aromat i smak zimowej herbaty.

DSC_0017  przetwory z pigwy (aga23034)  172024_pigwa

 

Jarzębina

Jarzębina to potoczna nazwa dla jarząbu pospolitego (Sorbus aucuparia). Jej piękne, czerwone owoce to nie tylko idealny materiał na korale, ale także cenne źródło karotenu. Jarzębina kryje w sobie również dużo witaminy C, P, E, K i PP. Surowe owoce są niejadalne i gorzkie ze względu na zawartość kwasu parasorbinowego, dla tego należy je zbierać po kilkudniowych przymrozkach. Aby przyspieszyć rozkład kwasu, należy owoce przemrozić kilka dni w lodówce lub poddać obróbce termicznej, np. blanszowaniu. Kwas ulega redukcji także w trakcie suszenia w podwyższonej temperaturze. Ze względu na dużą zawartość karotenu owoce jarzębiny są zimą cennym źródłem prowitaminy A, która odgrywa ważną rolę we wzmacnianiu odporności. Napar z owoców suszonej jarzębiny może być wykorzystany do leczenia biegunki u dzieci, konfitura idealnie pasuje do nadziewania pączków czy muffinek domowego wypieku. A jeśli suszone owoce wsypiemy do karmnika, na pewno odwiedzą nas zimą kolorowe gile.

7393f_ogrodek-zdjecia_1_jpg_jarzebina-wikipedia-fot-jonik_main 7830 jarzebina

 

Dzika róża

Dzika róża (rosa canina) – owoce tego rodzimego krzewu to najbogatsze źródło witaminy C – mają jej blisko 17 razy więcej niż cytryna – owoc, który najbardziej kojarzy się nam ze źródłem tej witaminy. Ponieważ witamina C odgrywa ważną rolę we wzmacnianiu odporności, chroniąc się przed przeziębieniem warto uzupełnić domową spiżarnię o przetwory z dzikiej róży. Oprócz witaminy C znajdziemy w jej owocach witaminy K, E, witaminy z grupy B oraz likopen, beta-karoten, żelazo, magnez, wapń, potas i fosfor. Owoce dzikiej róży są niezastąpione w diecie mam karmiących oraz kobiet w ciąży. Ostatnie badania wskazują także, że zmielone suszone owoce mają silne działanie przeciwzapalne. Owoce mogą stanowić dodatek do konfitur i dżemów, ale najcenniejsze są soki oraz same suszone owoce, które po zmieleniu można dodać do owsianki lub koktajli zbożowo-warzywnych, a także zaparzać smaczną herbatkę.

DSC_0095  1086__DSCN4035  blog_oz_594783_1089472_tr_dzika_roza

 

Jagody Goji

Czerwone owoce kolcowoju zawierają 2500 mg witaminy C w 100 g, co sprawia, że są na trzecim miejscu wśród roślin bogatych w tę witaminę. Jagody Goji zawierają ponadto witaminy z grupy B i witaminy z grupy E, mikroelementy: cynk, żelazo, miedź, wapń, german, selen, fosfor. Łącznie zawierają aż 21 niezbędnych minerałów i 19 aminokwasów. Regularnie spożywanie owoców ma zapewnić opóźnienie procesów starzenia, wzmocnić stawy i kości, podnieść odporność, a dzięki zawartości beta-karotenu poprawić wzrok. Owoce można spożywać na surowo, dodawać do ciasta lub innych deserów, suszyć i traktować jako lekka przekąskę lub dodawać do herbaty.

sample-5   DSC_0090  goji flower

Malina

Owoce są smaczne i pachnące, nadają się do spożycia zarówno na surowo, jak i na przetwory: soki, dżemy, konfitury. Wykorzystywana jest również jako materiał zielarski gdyż, owoce są bogate w cukry (sacharozę , fruktozę i glukozę), olejek eteryczny, pektyny, zawierają również szereg witamin.Owoce mają działanie napotne i ogólnie wzmacniające ze względu na zawartość witamin. Warto wiedzieć że liście maliny mają duża zawartość witaminy C (300 mg%), garbniki, kwasy organiczne oraz żywice. Herbatki i napary z liści maliny mają działanie moczopędnie, żółciopędnie, przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie, ściągająco, oraz poprawiają przemianę materii. Napar z suszu owocowego i liści wykorzystuje się w stanach gorączkowych.

DSC_0021  Raspberry  DSC_0022

 

Cytryniec chiński

Owoce można spożywać na surowo lub po przetworzeniu, np. w postaci suszu, soków, wyciągów, naparów, nalewek. Schizandrynę i inne substancje o działaniu leczniczym zawierają liście, nasiona i kora. Z suszu można zaparzyć herbatę mającą działanie tonizujące układ nerwowy i oddechowy oraz wzmacniające. Preparaty z cytryńca stosuje się przy zmęczeniu fizycznym i umysłowym, senności, niedokrwistości, wyczerpaniu fizycznemu, depresji, chorobach płuc, wątroby i przewodu pokarmowego. Nie należy zażywać preparatów z cytryńca przy nadpobudliwości nerwowej, bezsenności, nadciśnieniu i chorobach serca. Na dalekim wschodzie cytryniec, obok korzeni żeń-szeń, jest najpopularniejszą rośliną leczniczą

bdeadda2c5c6d571   cytrz8449ko5   17b5a3e3b12db534

I wiele wiele innych ..

Na uwagę zasługują również poziomki, borówki amerykańskie, żurawina, winogrona i jagody kamczackie. Nie dajmy się jesiennej, deszczowej pogodzie! Korzystajmy z dobrodziejstw natury, wspierając naturalną barierę ochronną organizmu- dostarczając mu witamin w postaci owoców:)

DSC_0025              Vaccinium_corymbosum_a2           DSC_0019

Poziomka (Fragaria vesca)           Borówka amerykańska (Vaccinium corymbosum)  Żurawina (Oxycoccus)

winogrono                    Jagoda_kamczacka_49c7937f09883

Winorośl (Vitis)                                                Jagoda kamczacka (Lonicera caerulea)