Owoce jesieni – zapomniane skarby kuchni staropolskiej

Informacja o produkcie

Jesień obdarzyła nas piękną i słoneczną pogodą, ale czas płynie nieuchronnie – niedługo pojawiają się pierwsze nocne przymrozki. To sygnał, że czas wybrać się do naszej Szkółki po ostatnie jesienne krzewy, gdyż ich owoce są pełne cennych witamin i minerałów.

Pigwa

Pigwa (Cydonia Oblonga) – Pigwa o żółtych owocach, przypominających kształtem gruszkę – nie przyswaja zanieczyszczeń cywilizacyjnych. Jej cierpki miąższ jest cennym źródłem żelaza, fosforu, miedzi, magnezu i wapnia. Zawiera także dużo witaminy B1, B2, C, PP i prowitaminę A. Owoc pigwy zawiera cenne kwasy owocowe i jest najbogatszy w pektyny. Dzięki temu świetnie nadaje się jako dodatek do konfitur i galaretek jako naturalny środek żelujący. Przetwory z pigwy wzmagają apetyt i poprawiają trawienie, a pektyny w nich zawarte wiążą metale ciężkie takie jak ołów i kobalt, przyczyniając się do ich usuwania z organizmu. Przypisuje się im także działanie przeciwbiegunkowe, a galaretki z pigwy są cennym źródłem żelaza dla karmiącej mamy i małego smyka. Owoce bardzo dobrze przechowują się w domowej spiżarni – stąd zawsze można sięgnąć po plasterek pigwy, aby wzbogacić aromat i smak zimowej herbaty.

   

Jarzębina

Jarzębina to potoczna nazwa dla jarząbu pospolitego (Sorbus aucuparia). Jej piękne, czerwone owoce to nie tylko idealny materiał na korale, ale także cenne źródło karotenu. Jarzębina kryje w sobie również dużo witaminy C, P, E, K i PP. Surowe owoce są niejadalne i gorzkie ze względu na zawartość kwasu parasorbinowego, dla tego należy je zbierać po kilkudniowych przymrozkach. Aby przyspieszyć rozkład kwasu, należy owoce przemrozić kilka dni w lodówce lub poddać obróbce termicznej, np. blanszowaniu. Kwas ulega redukcji także w trakcie suszenia w podwyższonej temperaturze. Ze względu na dużą zawartość karotenu owoce jarzębiny są zimą cennym źródłem prowitaminy A, która odgrywa ważną rolę we wzmacnianiu odporności. Napar z owoców suszonej jarzębiny może być wykorzystany do leczenia biegunki u dzieci, konfitura idealnie pasuje do nadziewania pączków czy muffinek domowego wypieku. A jeśli suszone owoce wsypiemy do karmnika, na pewno odwiedzą nas zimą kolorowe gile.

 

Dzika róża

Dzika róża (rosa canina) – owoce tego rodzimego krzewu to najbogatsze źródło witaminy C – mają jej blisko 17 razy więcej niż cytryna – owoc, który najbardziej kojarzy się nam ze źródłem tej witaminy. Ponieważ witamina C odgrywa ważną rolę we wzmacnianiu odporności, chroniąc się przed przeziębieniem warto uzupełnić domową spiżarnię o przetwory z dzikiej róży. Oprócz witaminy C znajdziemy w jej owocach witaminy K, E, witaminy z grupy B oraz likopen, beta-karoten, żelazo, magnez, wapń, potas i fosfor. Owoce dzikiej róży są niezastąpione w diecie mam karmiących oraz kobiet w ciąży. Ostatnie badania wskazują także, że zmielone suszone owoce mają silne działanie przeciwzapalne. Owoce mogą stanowić dodatek do konfitur i dżemów, ale najcenniejsze są soki oraz same suszone owoce, które po zmieleniu można dodać do owsianki lub koktajli zbożowo-warzywnych, a także zaparzać smaczną herbatkę.

   

Jagody Goji

Czerwone owoce kolcowoju zawierają 2500 mg witaminy C w 100 g, co sprawia, że są na trzecim miejscu wśród roślin bogatych w tę witaminę. Jagody Goji zawierają ponadto witaminy z grupy B i witaminy z grupy E, mikroelementy: cynk, żelazo, miedź, wapń, german, selen, fosfor. Łącznie zawierają aż 21 niezbędnych minerałów i 19 aminokwasów. Regularnie spożywanie owoców ma zapewnić opóźnienie procesów starzenia, wzmocnić stawy i kości, podnieść odporność, a dzięki zawartości beta-karotenu poprawić wzrok. Owoce można spożywać na surowo, dodawać do ciasta lub innych deserów, suszyć i traktować jako lekka przekąskę lub dodawać do herbaty.

    

Malina

Owoce są smaczne i pachnące, nadają się do spożycia zarówno na surowo, jak i na przetwory: soki, dżemy, konfitury. Wykorzystywana jest również jako materiał zielarski gdyż, owoce są bogate w cukry (sacharozę , fruktozę i glukozę), olejek eteryczny, pektyny, zawierają również szereg witamin.Owoce mają działanie napotne i ogólnie wzmacniające ze względu na zawartość witamin. Warto wiedzieć że liście maliny mają duża zawartość witaminy C (300 mg%), garbniki, kwasy organiczne oraz żywice. Herbatki i napary z liści maliny mają działanie moczopędnie, żółciopędnie, przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie, ściągająco, oraz poprawiają przemianę materii. Napar z suszu owocowego i liści wykorzystuje się w stanach gorączkowych.

    

Cytryniec chiński

Owoce można spożywać na surowo lub po przetworzeniu, np. w postaci suszu, soków, wyciągów, naparów, nalewek. Schizandrynę i inne substancje o działaniu leczniczym zawierają liście, nasiona i kora. Z suszu można zaparzyć herbatę mającą działanie tonizujące układ nerwowy i oddechowy oraz wzmacniające. Preparaty z cytryńca stosuje się przy zmęczeniu fizycznym i umysłowym, senności, niedokrwistości, wyczerpaniu fizycznemu, depresji, chorobach płuc, wątroby i przewodu pokarmowego. Nie należy zażywać preparatów z cytryńca przy nadpobudliwości nerwowej, bezsenności, nadciśnieniu i chorobach serca. Na dalekim wschodzie cytryniec, obok korzeni żeń-szeń, jest najpopularniejszą rośliną leczniczą

      

I wiele wiele innych ..

Na uwagę zasługują również poziomki, borówki amerykańskie, żurawina, winogrona i jagody kamczackie. Nie dajmy się jesiennej, deszczowej pogodzie! Korzystajmy z dobrodziejstw natury, wspierając naturalną barierę ochronną organizmu- dostarczając mu witamin w postaci owoców:)

                         

Poziomka (Fragaria vesca)          

Borówka amerykańska (Vaccinium corymbosum

Żurawina (Oxycoccus)

Winorośl (Vitis)                                               

Jagoda kamczacka (Lonicera caerulea)